Sports Bay
Menu Wybierz kategorię

Dany

Data dołączenia: 2016-06-25

Artykuły użytkownika Wyślij wiadomość
Data dodania: 2016-12-15 Autor: Dany

Skok ze spadochronem to przygoda życia, może i ty chciałbyś ją przeżyć?

Czy myśleliście kiedyś o tym? Czy chcieliście kiedyś poczuć się wolni jak ptak? Jeśli tak to polecam skorzystanie ze szkół oferujących szkolenia AFF.

Na początku kilka słów o moich doświadczeniach, które miałem okazję przeżyć. Wpierw zapisanie się na kurs i pierwsze wykłady. Muszę powiedzieć, że całkiem dużo przydatnych informacji możemy zaczerpnąć na kursie teoretycznym i naprawdę warto jak najdokładniej wsłuchać się w wygłaszane przez instruktorów lekcje, w końcu od tego będzie zależeć nasze życie. Przyjemnie było również porozmawiać z bardziej doświadczonymi skoczkami na temat ich przeżyć i doświadczeń, jest to naprawdę bardzo ciekawa grupa ludzi, od której wiele możemy się nauczyć. Wracając do skoku, sam kurs teoretyczny i świadomość skoku na ziemi nie powoduje większych emocji, jednak moment, w którym jesteśmy świadomi, że następnym samolotem zostaniemy wyniesieni na 4000m powoduje lekki stres. Pamiętam, że gdy wsiadałem do samolotu zastanawiałem się czy może tym razem nie odpuścić…. jednak chęć spróbowania czegoś nowego zwyciężyła. Na 3000m zacząłem się denerwować, nic nie mówiłem, raczej trzymałem emocje dla siebie. Gdy samolot wchodzi na 4000m i zapala się zielone światło oznaczające możliwość skakania, nie myślałem już zupełnie o niczym, w głowie układały mi się czynności, które ćwiczyliśmy na ziemi, moment siadania na krańcu otwartych drzwi samolotu spowodował, że serce zaczęło mi bić jak oszalałe, już nie było odwrotu… Teraz tylko porozumiewawcze przygotowanie do skoku i lot….. Wrażenia są nie do opisania jest to zupełnie inne przeżycie (bardzo pozytywne). Proste ćwiczenie w powietrzu i swobodne spadanie… Spadałem około 50 sekund zanim otworzyłem spadochron, a wydawało mi się, że trwało to niecałe 15 sekund, wszystko działo się tak szybko. Następnie otwarcie spadochronu na wysokości około 1800m i lot na spadochronie, który trwał około 10 minut. Tego również nie można porównać z niczym innym. To jak świat wygląda z góry, krajobrazy i uczucie wolności jest niesamowite. Przy zbliżaniu się do płyty lotniska kilka wskazówek instruktora i gładkie lądowanie. Radość z wykonanego skoku jest ogromna a myśli wędrują do kolejnego skoku i chęci ponownego przeżycia podobnych emocji.

Tak to wyglądało w moim przypadku, sam skok przedstawia filmik. Informacje odnośnie kursu znajdziecie poniżej.

 

Na wielu lotniskach znajdujących się nieopodal większych miast możemy znaleźć szkółki zajmujące się skokami ze spadochronem. Przeważnie w swojej ofercie mogą zaproponować:

- skoki spadochronowe dla samodzielnych skoczków,

- szkolenia przygotowujące do uzyskania licencji AFF, uprawniającej do samodzielnego skakania ze spadochronem pod okiem instruktora kontrolującego nasze poczynania z ziemi za pomocą łączności radiowej

- szkolenia przygotowujące do uzyskania kolejnych licencji: A, B

- skoki tandemowe, czyli skakanie z instruktorem spiętym razem z nami uprzężą.

Chciałbym się skupić przede wszystkim na szkoleniu AFF, gdyż jest to pierwszy krok do samodzielnego skakania.

Szkolenie AFF składa się z dwóch części, teoretycznej i praktycznej. Na części teoretycznej dowiemy się, jakiego podstawowego sprzętu używają skoczkowie, chodzi tu głównie o ubiór oraz akcesoria, które mamy ze sobą przy każdym skoku. Instruktorzy zapoznają nas z budową i wszystkimi elementami spadochronu, jest to niezwykle ważne biorąc pod uwagę, że sprzęt ten zapewnia nam bezpieczny powrót na ziemię. Zobaczymy i usłyszymy jak powinniśmy zachowywać się w sytuacjach awaryjnych, okazuje się, że może wystąpić ich całkiem sporo, nie powinniśmy od razu zakładać, że opisane zdarzenia mogą nam się przydarzyć jednak na każdą ewentualność dobrze być przeszkolonym i przygotowanym. Kolejną kwestią, którą będziemy musieli opanować to ułożenie ciała przy spadaniu, to możemy ćwiczyć na ziemi pod okiem instruktora, który może poprawić naszą sylwetkę i skorygować błędy. Skacząc z samolotu i osiągając prędkość około 200 km/h nie jesteśmy w stanie zrozumieć osób do nas mówiących, więc nauczymy się korzystać ze znaków umożliwiających nam porozumiewanie się z instruktorem skaczącym z nami oraz wykonywanie jego poleceń. Kolejną kwestią jest nauka zachowania się w samolocie oraz czynności wykonywanych przy wyskakiwaniu z samolotu, często szkółki posiadają szkielet wnętrza samolotu przystosowany do takich ćwiczeń. Ważne jest zorientowanie się jak wygląda miejsce lądowania i przestrzeń, w której będziemy się znajdować po otwarciu spadochronu, nawigacja oraz znajomość położenia lotniska nam w tym bardzo pomoże. Na koniec przećwiczymy otwieranie spadochronu głównego oraz zapasowego na specjalnie do tego zaprojektowanej uprzęży. Mając taka wiedzę teoretyczną jesteśmy gotowi na prawdziwe wrażenia i dużą dawkę adrenaliny, czyli zajęcia praktyczne - pierwszy skok ze spadochronem.

Zajęcia praktyczne składają się z 5 do 9 skoków, z których dwa pierwsze są z dwoma instruktorami, następne z jednym instruktorem. Ilość skoków zależy od naszych umiejętności oraz poradzenia sobie z zadaniami, które musimy wykonać podczas spadania. Instruktor jest przy nas, aby pomóc nam w trudnej sytuacji oraz w celu zlecania nam kolejnych zadań wykonywanych w powietrzu. Po każdym skoku (przeważnie skok jest nagrywany), razem z instruktorem przeglądamy nagranie i korygujemy ewentualne błędy, które popełniliśmy podczas spadania czy lądowania. W ostatnim skoku jesteśmy egzaminowani, czyli bezbłędnie musimy wykonać wszystkie zadania zlecone przez instruktora. Jeżeli to nam się uda kończymy kurs AFF, uzyskujemy status ucznia-skoczka i mamy możliwość samodzielnego skakania pod okiem instruktora kontaktującego się z nami z ziemi za pomocą radia bezprzewodowego. Aby móc samodzielnie skakać bez pomocy instruktora musimy uzyskać licencję klasy B, w tym przypadku trzeba spełnić kilka wymagań, które są opisane w ”Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013r w sprawie świadectw kwalifikacji”

Baner

Koszty zależne są od danej szkółki organizującej szkolenia, ale przeważnie ceny wahają się w granicach:

- szkolenie teoretyczne AFF 300zł,

- szkolenie praktyczne - skok (z dwoma instruktorami) 750zł,

- szkolenie praktyczne – skok (z jednym instruktorem) 550zł.

Po zaliczeniu egzaminu AFF każdy kolejny skok kosztuje około 150zł.

 

Czy warto spróbować? Myślę, że tak, jest to przygoda, która na zawsze pozostanie w waszej pamięci.

Ja skakałem na Gliwickim lotnisku, a za przeprowadzenie szkolenia odpowiedzialna była Strefa Silesia


Komentarze

lub Zaloguj się
Dodaj komentarz